Waar liggen de wortels van het antisemitisme en waarom haten de mensen de Joden?

Zay a Mensch ! (jiddisj gezegde)

In veel delen van de wereld zijn joden in de 21e eeuw in toenemende mate ongewenst. Het aantal landen waar het dragen van zichtbaar joodse kleding zoals een kippa het risico op fysiek geweld inhoudt, heeft een recordhoogte bereikt.

Zowel op individueel als op nationaal niveau worden joden met buitengewone wreedheden aangevallen: we horen dat Israëli’s (maar niemand anders) worden vergeleken met nazi’s; ons wordt verteld dat het joodse nationalisme onderdrukkend en archaïsch is; Dat Israël een uniek racistisch land is; dat de verschrikkelijke wandaden van Israël verklaren waarom mensen joden haten.

Joden worden niet gezien als gewoon of al te menselijk, maar als dragers van een uniek transcendent kwaad. Geen enkele andere groep mensen op aarde wordt zo vaak beschuldigd van zulke fantastische fouten. Enkele decennia na de Holocaust leek het erop dat antisemitisme zou afnemen of zelfs zou uitsterven. Die hoop is nu verslagen.

Zou iets wat we doen of zeggen het tij kunnen keren, of zal de jodenhaat voortduren zolang er joden zijn die moeten haten? Antisemitisme is een inert object van een soort dat men in de sociale wetenschappen niet vaak tegenkomt.

Terwijl historici alles in zijn context proberen te zien om te laten zien hoe onze menselijke omgeving onze overtuigingen verandert, verzet antisemitisme zich tegen de context; het is een keiharde overtuiging die zo hardnekkig en monomane is dat het, voor zover we weten, nooit zal verdwijnen.

In de woorden van Edouard Drumont, de 19e-eeuwse anti-joodse propagandist: “Alles komt van de Jood; Alles keert terug naar de Jood. ‘ Maar wanneer we deze volharding erkennen, gaan we verontrustend een debat aan met het antisemiet.

De jodenhater en de verguisde jood staan ​​voor eeuwig tegenover elkaar, de ene speelt aanstootgevend en de andere verdediging. Dit is de wraak van de antisemieten: ze laten ons als gekken klinken als we erover klagen.

De zeven soorten antisemitisme
Gavin Kanowitz heeft zeven soorten antisemitisme gekwalificeerd in zijn studie van de Joodse geschiedenis. Hoewel ze in strikte zin misschien niet onafhankelijk van elkaar zijn, bieden ze een nuttige methodologie om de historische haat tegen de joden te begrijpen.

1. Haat tegen de joden als Christusmoordenaars – Een zeer oude vorm van antisemitisme die al sinds de begindagen van de christelijke kerk bestaat. De Joden kregen de schuld omdat ze Jezus Christus hadden gekozen om aan het kruis te ‘sterven’.

De nieuwtestamentische evangeliën benadrukken dit punt in hun geschriften en het heeft door de eeuwen heen als dogma gediend voor zowel de katholieke als vele niet-katholieke kerken.

Dit argument is echter onlogisch, want als de Joden Christus niet hadden uitgekozen om aan het kruis te worden geofferd, dan had hij niet kunnen sterven voor de zonden van de mensheid. Waar zou de mensheid dan zijn?

2. Haat tegen de joden als buitenstaanders – De afwijzing van Jezus als de messias, joods religieus geloof, joodse nadruk op het huwen van mede-joden, evenals het concept van de joden als het uitverkoren volk smakken allemaal naar exclusiviteit.

Waarom?” vraagt ​​de antisemiet zich hardop af, “denken de joden dat ze beter zijn dan wij? Zou het kunnen dat ze ons uiteindelijk willen onderwerpen?” Vandaar de bloedlibels, pogroms en de aanzet om de joden tot zondebok te maken als oorzaak van alles wat misgaat in de samenleving.

3. De Jood als de kwaadaardige kapitalist – Het gezag van de kerk dwong de Joden geldschieters te zijn, omdat christenen geen rente hoefden in rekening te brengen.

Naarmate geldleningen uitgroeiden tot het bankwezen, kregen joden meer invloed als spelers die de wielen van de grotendeels kapitalistische economie aandrijven. Zowel individuen die jaloers waren op Joods succes als de latere tegenstanders van het kapitalisme wierpen deze beschuldiging snel op.

4. De Jood als de duivelse communist – Karl Marx’s Joodse afkomst, Joodse invloed in de sociaaldemocratische bewegingen in Europa (Trotski, Zinovjev, Kamenev, Luxemburg, Martov waren allemaal Joden) was genoeg een verbinding in de hoofden van veel antisemieten.

Het ‘spook van het communisme dat Europa achtervolgt’ associëren als een Joods complot voor wereldheerschappij. Het idee is onzinnig. Toegegeven, op een bepaald moment waren er veel Joden betrokken bij de bewegingen van de sociaal-democratie, maar dat is grotendeels te danken aan het feit dat het communisme een ‘gelijkheid van alles’ predikte dat andere politieke ideologieën leken te mijden.

Maar nadat het ware gezicht van de linkse bewegingen werd onthuld in de stalinistische zuiveringen, begonnen joden massaal het marxisme te verlaten. Het is ook belangrijk om te noteren.

5. Haat tegen het joodse denken – het joodse denken is van oudsher liberaler en staat meer ter discussie dan dat van het christendom. Joden stonden op de voorgrond van nieuwe ideeën (marxisme, relativiteit, psychoanalyse en Amerikaans liberalisme) die het fundament van traditionele opvattingen hebben geschud.

Een fenomeen dat angst opwekt en dus antisemitisme. Ook joods succes in het bedrijfsleven, de kunsten en de wetenschappen heeft bij veel antisemieten de overtuiging gewekt dat de joden bekend zijn met kennis die ze niet willen delen. Dit is natuurlijk belachelijk, net als alle beschuldigingen van een internationale joodse samenzwering.

6. Antizionistisch / antisemitisme – Niet alle antizionisten zijn antisemieten. Akkoord. De lijn is echter in veel gevallen erg dun. Veel Arabische landen maken weinig onderscheid (bijv. De Protocollen van de Wijzen van Zion” moeten in veel schoolprogramma’s worden gelezen).

Ook voor degenen die op zoek zijn naar een handige dekking voor hun antisemitische opvattingen, kunnen ze zich beter verbergen dan tussen de zogenaamde ‘progressieve’ anti-zionisten.

7. Jodenhaat voor hun rol in de joods-christelijke filosofie – Westerse filosofie en joods-christelijke filosofie is slecht. Dus deze reden gaat. Joden zijn de schuld van dit alles als de moedergodsdienst van de traditie.

Daarom zijn joden slecht. Simplistisch, maar niettemin de mening van degenen die de fundamenten van de westerse beschaving willen vernietigen. Denkstroom is populair onder anarchisten en sommige New Age religieuze gelovigen. Het nazisme was zo’n overtuiging.


Bronnen:

♦ naar een artikel van Prince Thahir “What reasons do people give for hating Jews?” van 9 april 2019 en een artikel een artikel van Gavin Kanowitz “What are the roots of antisemitism?” van 3 september 2016 op de site van Quora